Angajatorii recrutează angajați cu puțină experiență, de la care au multe așteptări

Două treimi (66%) dintre reprezentanții companiilor la nivel global spun că angajații recrutați recent sunt insuficient pregătiți pentru rolurile pe care le ocupă, iar lipsa de experiență este principala cauză a eșecului, în timp ce angajații (aproape 60%) afirmă că organizația din care fac parte pune un accent mai mare pe experiență și pe studii decât pe abilități și pe potențial, potrivit studiului Deloitte 2025 Global Human Capital Trends.
Decalajul de experiență subliniat în studiu este accentuat și de faptul că tehnologiile bazate pe inteligența artificială (AI) preiau sarcinile aferente posturilor de începători și reduc, astfel, posibilitățile celor aflați la început de carieră să dobândească abilitățile practice necesare.
Din aceste considerente, aproape trei sferturi dintre lideri (73%) și angajați (72%) consideră că angajatorii ar trebui să ofere mai multe oportunități pentru acumularea experienței.
Ce abilități ar trebui să fie o prioritate pentru angajați
În aceste condiții, aproape trei sferturi dintre angajați și reprezentanți ai companiilor susțin că este important ca abilitățile umane (curiozitate, inteligență emoțională etc.) să fie tratate cu prioritate. Conform studiului, organizațiile care reușesc să stimuleze capacitatea angajaților de a se dezvolta profesional, de a-și folosi imaginația și de a realiza analize complexe au șanse aproape duble (de 1,8 ori) să raporteze rezultate financiare solide, de 1,4 ori mai mari să creeze valoare extinsă pentru clienți și societate și de 1,6 ori mai multe să ofere experiențe profesionale relevante.
Astfel, sustenabilitatea capitalului uman, care presupune crearea unui mediu favorabil tuturor celor conectați la organizație, a devenit esențială în obținerea echilibrului dintre performanța umană și cea financiară. Pe de altă parte, doar 6% dintre organizații înregistrează progrese reale în asumarea acestui concept ca strategie de business.
De altfel, studiul relevă faptul că utilizarea inteligenței artificiale poate contribui la creșterea productivității, dar poate crea și incertitudine în rândul angajaților cu privire la siguranța locului de muncă și la reducerea oportunităților de învățare. În plus, mai mult de jumătate (54%) dintre angajați și lideri sunt îngrijorați de estomparea granițelor dintre munca realizată de oameni și cea efectuată de tehnologie.
Conform studiului, organizațiile au de șase ori mai multe șanse să obțină beneficii financiare din utilizarea AI atunci când angajații sunt cei care generează valoare prin intermediul unor astfel de tehnologii.
În plus, 56% dintre participanți spun că este foarte important ca beneficiile obținute de angajator prin intermediul AI să se reflecte în recompensele acordate angajaților. Cu toate acestea, cele mai multe organizații (77%) nu fac nimic în acest sens.
În aceste condiții, aproape 70% dintre liderii participanți la studiu recunosc importanța revizuirii criteriilor de atragere și de menținere a angajaților (employee value proposition) pentru a reflecta modul de colaborare dintre oameni și tehnologie, însă doar 6% au făcut progrese semnificative în această direcție.
Pozițiile de manageri trebuie regândite.
Totodată, organizațiile (73%) conștientizează necesitatea redefinirii rolului de manager, astfel încât cei aflați în astfel de poziții să se concentreze pe oameni, pe regândirea modului de lucru și pe abordarea provocărilor într-o manieră strategică.
În prezent, managerii alocă aproape 40% din timp rezolvării aspectelor curente și sarcinilor administrative și doar 13% pentru dezvoltarea membrilor echipei. De altfel, studiul evidențiază faptul că un management puternic este corelat cu o performanță financiară superioară cu până la 15%.
În final, pentru angajatori este esențial să asigure un echilibru între nevoia lor de agilitate, pentru a performa într-un mediu de business volatil, și stabilitatea de care au nevoie angajații – 85% dintre liderii care au participat la studiu spun că organizația trebuie să devină mai agilă pentru a face față schimbărilor frecvente, în timp ce 75% dintre angajați așteaptă mai multă stabilitate în activitatea lor profesională.
Dar, în timp ce 72% dintre organizații recunosc importanța găsirii căii de mijloc între cele două preocupări, doar 39% iau măsuri relevante în această direcție. Cu privire la factorii care îi motivează să performeze la cel mai înalt nivel în jobul actual, angajații plasează pe primul loc recompensele financiare (32%), urmate de siguranța locului de muncă (21%) și munca de echipă (18%), la egalitate cu flexibilitatea relației cu angajatorul.
Raportul Deloitte 2025 Global Human Capital Trends a fost efectuat în rândul a 10.000 de lideri de business și de resurse umane din diferite industrii și sectoare din 93 de țări, inclusiv România.
Sursa: www.wall-street.ro