Responsabilitatea patronatului HORECA în contextul redeschiderii restaurantelor
Deschiderea restaurantelor vine cu o responsabilitate uriașă pentru angajatorii din HORECA. Nerespectarea cu strictețe a măsurilor de distanțare ar putea crește numărul litigiilor ca urmare a îmbolnăvirii salariaților la locul de muncă
Salutăm decizia Guvernului de a deschide restaurantele începând cu 1 septembrie 2020. Astfel s-au salvat zeci de mii de posturi (poate sute de mii), s-au evitat concedieri masive care ar fi condus la o creștere drastică a șomajului și o gravă problemă socială, dar și la pierderi financiare semnificative pentru bugetul de stat.
Profesional, recunosc că ajunsesem să nu mai avem soluții pentru a evita concedierile angajaților. Din martie apelăm la tot felul de soluții, unele de compromis, astfel încât clienții noștri din HORECA (și în special restaurantele) să evite disponibilizările angajaților.
Majoritatea companiilor din cadrul HORECA pe care le consiliem și-au propus să evite pe cât posibil concedierile și au promis angajaților că încetarea raporturilor de muncă nu ar fi fost decât o soluție finală.
Soluțiile propuse și implementate până la acest moment au avut la bază respectul pentru salariați întrucât succesul unei companii este determinat de profesionalismul angajaților.
Am apreciat și faptul că majoritatea covârșitoare a angajaților clienților noștri au înțeles gravitatea perioadei prin care trecem și au fost de acord cu implementarea unor măsuri care, deși nu au fost acceptate de către aceștia cu entuziasm, au diminuat pericolul concedierilor.
Deschiderea restaurantelor după 1 septembrie, deși este o veste excelentă, obligă la foarte multă responsabilitate din partea angajatorilor, atât față de clienți, cât și față de proprii angajați.
Respectarea strictă a regulilor impuse de autorități și TOLERANȚĂ ZERO față de abaterile de la aceste reguli, sunt singurele modalități prin care riscul apariției unor cazuri de îmbolnăvire cu COVID 19 este diminuat.
Companiile care activează în HORECA sunt răspunzătoare atât față de clienți, cât și față de proprii angajați, iar măsurile de distanțare ce se vor implementa în funcție de specificul fiecărei companii pot evita posibile litigii deschise împotriva firmelor ca urmare a îmbolnăvirii salariaților la locul de muncă. Pentru că nu trebuie să uităm că și în pandemie/stare de alertă angajatorul este cel căruia îi revine obligația asigurării securității și sănătății la locul de muncă și de a adapta locurile de muncă astfel încât să elimine riscurile apariției cazurilor de îmbolnăvire.
Așadar, redeschiderea restaurantelor începând cu 1 septembrie 2020 vine „la pachet” cu o uriașă responsabilitate pentru angajatorii care activează în domeniul HORECA.