Abilități esențiale care vor fi necesare în următorii zece ani în meseriile viitorului
Într-un raport comandat de Dell se estimează că 85% din locurile de muncă care vor exista în 2030 nici măcar nu au fost încă inventate, potrivit Euronews.
Cercetătorii caută să înțeleagă ce înseamnă acest lucru pentru seturile de abilități pe care le-am perfecționat încă de la primele noastre etape ale educației noastre. Vor mai fi relevante în viitor competențele dezvoltate de oamenii care au intrat în câmpul muncii în urmă cu un deceniu? Și cum ne putem adapta dacă nu sunt?
Toate aceste întrebări îi fac pe oameni să fie mai îngrijorați de potențialul de perimare a locului de muncă și de ceea ce pot face pentru a combate acest lucru. Un studiu realizat de Institutul McKinsey a identificat un set de „abilități fundamentale” care îi vor ajuta pe angajați să se pregătească de meseriile viitorului.
Bineînțeles, la baza acestor meserii ale viitorului stă utilizarea tehnologiei, însă, dincolo de utilizarea inteligenței artificiale și a anumitor algoritmi, multe din abilitățile viitorului vor fi, în fapt, abilități de tip soft.
1. Adapatabilitatea (înțelegerea incertitudinilor)
Adaptabilitatea a fost întotdeauna o prioritate pentru companiile care caută personal înalt calificat. Este important să știm cum să rămânem calmi, dar pe poziții în fața schimbărilor de mediu și a diverselor tipuri de provocări care pot apărea în viitor, iar ultimele luni de pandemie sunt exemplul perfect de crize care ne pot afecta atât jobul cât și viața privată. Companiile vor căuta mereu angajați care vor trece peste crize cum este și pandemia de COVID-19 și care, totodată vor folosi aceste circumstanțe în favoarea lor. Prin urmare, e nevoie de oameni care să transforme crizele în avantaje pentru a se reinventa și pentru a gestiona situațiile neprevăzute.
2. Înțelegerea prejudecăților
O mare parte din tehnologia pe care o folosim în fiecare zi este construită pe prejudecăți algoritmice sau societale care sunt adesea inconștiente (funcționând fără știința că susțin stereotipuri dăunătoare).
Exemplele din viața reală includ, de pildă un sistem de sănătate din SUA, unde un algoritm a gestionat situația a peste 200 de milioane de pacienți, dar care aveau o preferință pentru acordarea îngrijirilor medicale către persoanele albe, în detrimentul persoanelor de culoare.
AI este utilizată în mod constant pentru a identifica modul în care putem să ne facem viața mai ușoară, însă tot oamenii pot adăuga valoare adăugată pentru că au o înțelegere activă a acestor probleme și pot folosi compasiunea pentru a schimba ceea ce tehnologia nu reușește.
3. Fluența digitală
Fluența digitală va presupune în mod obligatoriu o recalificare a competențelor digitale, pentru a te putea asigura că vei putea naviga prin programele care vor apărea și pe care va trebui să le folosești în domeniul tău de activitate.
Acest lucru nu trebuie neapărat să însemne recalificarea într-un domeniu legat de tehnologie (deși salariile sunt în mod constant mai mari pentru joburile ce necesită recalificări) dar îți asigură posibilitatea că vei fi mai pregătit din punct de vedere digital pentru meseriile viitorului.
Alfabetizarea digitală va fi una dintre modalitățile prin care te vei putea distinge dintr-o mare de oameni cu un know-how digital limitat și învechit.
4. Conștientizarea punctelor forte și a celor slabe
Înțelegerea punctelor forte, dar și a slăbiciunilor ne va permite să înțelegem când este momentul să cerem ajutor, dar și să înțelegem când putem, la rândul nostru să îi ajutăm pe cei din jurul nostru.
5. Alfabetizare în domeniul securității cibernetice
Aceasta merge mână în mână cu o serie de abilități pe care cei de la McKinsey le menționează ca fiind elemente esențiale, cum ar fi fluența digitală, despre care am amintit mai sus. Abilitatea noastră de a utiliza, căuta și crea conținut utilizând platforme digitale ne ajută să înțelegem mai bine valoarea datelor și modul în care acestea trebuie protejate.
6. Sintetizarea diferitelor mesaje
Unii angajați care realizează sarcini zilnice intense și se afundă în chestiuni ample de cercetare ajung să simtă deseori că mintea lor aproape că devine suprasolicitată de informații.
Studiile care explorează „niveluri înspăimântătoare de epuizare a angajaților”, în special în Millenials, trasează legături între niveluri ridicate de stres și anxietate și o cultură în care este imposibil să scapi de porțiuni nesfârșite de mesaje (adesea nesigure).
Abilitatea de a „sintetiza” diferite mesaje ca modalitate de afișare a gândirii critice și a punctelor forte de comunicare este o dorință tot mai mare pentru diverse industrii.
7. Abilități antreprenoriale
Trăim deja într-o lume care ne încurajează în mod constantă să avem venituri suplimentare și să mai avem în mod activ proiecte de care să ne ocupăm. Nu este mereu o abordare sănătoasă, mai ales că poate duce foarte ușor la burnout.
În schimb, ar trebui să cauți să implementezi valori antreprenoriale la principalul tău loc de muncă, adică să nu te temi să-ți asumi riscuri și să te îndepărtezi de ideea că viitoarele locuri de muncă ne vor impune să fim drone fără minte.
8. Încrederea în sine
Un puternic sentiment al credinței de sine a fost plasat ca primele trei abilități care se regăsesc în raportul celor de la McKinsey. O încredere sporită de sine aduce venituri mai mari, dar și o satisfacție în creștere la locul de muncă.
Sursa: www.wall-street.ro