Ce bonusuri primesc managerii dacă scad costurile organizaţiei pentru proiecte
Un manager poate primi un bonus cuprins între 3% şi peste 25% din salariul net dacă reduce costurile pentru un anume proiect pe care compania îl are de implementat. Valoarea oferită variază în funcţie de mărimea companiei, industria în care activează sau gradul de atingere a obiectivului, a spus Sorin Faur, HR coordinator al firmei de audit şi consultanţă fiscală BDO pentru regiunea Europa de Est şi Balcani.
„Bonusarea scăderii costurilor se calculează în funcţie de diverse paliere atinse. În general, este proporţională cu gradul de atingere a obiectivelor, cu cât mai mare este economia realizată, cu atât bonusul oferit este mai mare“, a explicat Sorin Faur.
Un manager din domeniul producţiei cu o experienţă de 5-7 ani care coordonează o echipă cuprinsă între 7 şi 10 persoane poate avea un salariu între 1.500 de euro şi 2.500 de euro net pe lună, potrivit reprezentantului BDO. În cazul managerilor din departamentele de vânzări se mai adaugă bonusuri sau comisioane din vânzări.
Totodată, Cristina Postolache, managing partner în cadrul firmei cu activităţi în domeniul resurselor umane Big4HR, spune că în unele companii reducerea costurilor reprezintă un obiectiv pentru întreaga organizaţie, care se „cascadează“ pe fiecare nivel. „Uneori acest obiectiv este corelat cu un bonus pentru echipa de top management.
De cele mai multe ori însă companiile au ca obiectiv creşterea profitabilităţii, ceea ce determină oricum o presiune pe costuri, întrucât obiectivele agreate implică provocări şi nu sunt foarte uşor de realizat“, a explicat Cristina Postolache.
De aceeaşi părerea este şi Felix Toma, country manager în cadrul Gi Group, companie de recrutare şi închiriere de forţă de muncă temporară, care spune că managerii primesc bonsuri în funcţie de profitul operaţional al proiectului pe care îl coordonează.
„Managerii primesc bonusuri legate de EBITDA unui proiect sau pe echipa care a activat în cadrul proiectului. În general, bonusul se oferă pentru creşterea profitabilităţii companiei“, a spus Felix Toma.
Pe lângă bonusurile pentru reducerea costurilor, companiile includ în politica de bonusare, prime pentru creşterea producţiei sau a numărului de clienţi, a comenzilor sau a valorii produselor achiziţionate. „Obiectivele de atins pot fi formulate şi negativ, precum reducerea fluctuaţiei, scăderea numărului de plângeri ori de clienţi nemulţumiţi, toate conduc la scăderea costurilor“, a spus Sorin Faur.
Cele mai mari bonusuri le primesc managerii departamentelor care au cel mai mare impact asupra costului respectiv. Spre exemplu, într-o firmă de producţie cei care vor primi cel mai mare bonus vor fi cei din producţie.
„În general, în perioadele de creştere şi dezvoltare se întâlnesc obiective şi indicatori pozitivi care au şi rolul de a motiva, de a crea standarde aspiraţionale, în timp ce în perioade de criză ori de scădere, se preferă obiectivele şi indicatorii pe negativ pentru că atunci accentul se pune pe reducerea sau diminuarea costurilor“, a explicat Sorin Faur.
Sursa: ZF