Directivă UE: Firmele, să-și trimită angajații la terapie
Unul din doi angajați din Uniunea Europeană s-a confruntat cu depresia sau anxietatea, arată ultimul Eurobarometru. Tocmai de aceea, țările membre ar putea fi obligate să ia măsuri pentru a proteja sănătatea mintală a angajaților.
Uniunea Europeană le cere angajatorilor să acorde mai multă atenție sănătății mintale a angajaților.
Directiva cadru a UE privind sănătatea și securitatea impune „datoria de a asigura securitatea și sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă”.
Concret, Uniunea Europeană cere să fie asigurată o prevenire adecvată și eficientă, ca oamenii să aibă acces la îngrijire și tratament pentru o bună sănătate mintală la prețuri accesibile și să fie reintegrați în societate după recuperare.
Rapoartele europene arată că 46% dintre cetățeni au avut o problemă emoțională sau psihosocială în ultimele 12 luni, iar 89% sunt de acord că promovarea sănătății mintale este la fel de importantă ca și promovarea sănătății fizice.
Europarlamentarul Kim van Sparrentak a evidențiat, luna trecută, că „oamenii trebuie protejați la locul de muncă, așa că trebuie să stabilim reguli puternice”.
Europenii, tot mai afectați din punct de vedere psihic
În 2022, aproape jumătate dintre tinerii din UE (49%) au declarat nevoi nesatisfăcute în materie de îngrijiri de sănătate mintală, comparativ cu 23% din populația adultă.
O altă cercetare europeană arată că 30% dintre angajați români se simt obosiți și suprasolicitați la serviciu.
Mai mult decât atât, sondajele arată că 8 din 10 români au nevoie de psiholog la locul de muncă. Astfel, angajatorii pot preveni riscurile psihosociale la locul de muncă dacă elimină problemele legate de organizarea muncii, adică management defectuos, proiectare slabă a muncii sau nepotrivirea corespunzătoare a cunoștințelor și abilităților lucrătorilor cu sarcinile atribuite.
În plus, angajatorii pot preveni stresul la locul de muncă prin promovarea sănătății mintale. Astfel, se pot axa pe programe de creștere a capacității de adaptare a angajaților, pe evitarea suprasolicitării salariaților și pe un mediu de lucru sănătos.
Ghidul MENSANA, realizat în colaborare cu Institutul de Sănătate Mintală și Adicții Trimbos (Olanda), pentru sănătate mintală și stare de bine la locul de muncă recomandă o abordare în cinci pași pentru angajatori: Implică, Analizează, Gândește Strategic, Implementează și Reacționează. Programe care vizează managementul stresului, metode de relaxare, îmbunătăţirea aptitudinilor sociale, fitness, sunt menționate în Ghidul de promovare a sănătății mintale la locul de muncă pentru a fi asigurată starea de bine a angajatului.
În primul rând ar trebui găsite problemele prin intermediul evaluărilor de nevoi, iar apoi să fie elaborat un plan de acțiune pentru rezolvarea acestora.
Practic, angajații ar trebui informați pentru a cunoaște problemele legate de stres și cum îi poate afecta, iar mai apoi să fie organizate activități sociale și sesiuni de relaxare în timpul programului. Cel mai mult ar ajuta „facilitarea accesării serviciilor de consiliere specializată în afara companiei”, spune ghidul.
SURSA: www.adevarul.ro