Studiu: 32% dintre angajații români sunt nemulțumiți de salariul pe care îl câștigă
Potrivit studiului realizat de Hays România, 32% dintre profesionişti se declară nesatisfăcuţi de salariul actual, iar procentul celor care nu au solicitat o mărire salarială în trecut este şi mai mare, respectiv 49%.
Nesatisfacţia de orice natură, nu numai că afectează sănătatea mintală a angajaţilor şi diminuează motivaţia, dar aceasta se va răsfrânge şi asupra rezultatelor companiilor, iar aici vorbim despre productivitate şi profitabilitate.
Hays România, parte a grupului Hays plc, cea mai mare agenție de recrutare specializată din lume, analizează în fiecare an situaţia pieţei în industrii specifice, tendinţele în recrutare, nivelurile salariale, pachetele de beneficii şi multe alte aspecte, toate rezultatele regăsindu-se în Ghidul Salarial dedicat angajatorilor, managerilor de HR şi angajaţilor, în mod complet gratuit.
Ghidul salarial îmbină perspectiva experţilor Hays la care se adaugă rezultatele sondajelor dedicate angajaţilor şi angajatorilor.
În acest an, au avut loc schimbări majore pe piaţa muncii, iar dinamica pieţei a fost extrem de interesantă. Dacă la începutul anului scepticismul domina în cazul investitorilor, multe procese de angajare erau suspendate în cazul companiilor, iar angajaţii erau reticienţi cu privire la schimbarea locului de muncă, lucrurile s-au schimbat radical în a doua jumătate a anului.
„Studiul nostru confirmă primele semne ale redresării afacerilor care au fost afectate de contextul pandemic. În România, ca în multe alte locații din întreaga lume, angajatorii și angajații compensează acum timpul petrecut în așteptare, timp care a fost marcat de reticență în angajări masive în cazul companiilor și reticienţă în schimbarea locului de muncă, în cazul angajaţilor.
Marea majoritate a profesioniștilor chestionați (88%) se declară acum deschişi să ia în considerare noi oportunități de angajare (procentajul incluzând atât candidaţii activi, cât şi pasivi), alimentat de un apetit neîmplinit pentru majorări salariale. Mai mult, nouă din zece angajatori chestionaţi au declarat că angajează în acest moment, iar mai mult de jumătate dintre aceştia se aşteaptă ca volumul de angajări să crească în anul următor”, a declarat Timur Makhmutov, Director General Hays România.
Toate aceste menţiuni sunt confirmate de rezultatele sondajului efectuat, care creionează imaginea unor angajatori optimişti cu privire la climatul economic mai larg și oportunitățile de angajare (58%), care declară că nu au trebuit să facă restructurări în anul 2020 (82%) şi care consideră că organizaţia lor se află într-o etapă de creştere (63%). În cele opt specializări analizate de Hays România se observă o stagnare a salariilor în 2021, înregistrându-se creșteri moderate între 5% – 15% doar în anumite sectoare şi pentru anumite roluri specifice.
Cu toate acestea, 1 din 3 angajaţi se declară nemulţumiţi de salariul actual, iar 40% dintre cei chestionaţi au declarat că sunt deschişi unor noi oportunităţi profesionale şi iau în considerare schimbarea locului de muncă în următorul an.
Cauza nemulţumirilor rezidă în 41% din cazuri în faptul că salariale nu sunt aliniate la piaţă, iar în 40% din cazuri angajaţii consideră că acestea nu reflectă performanţa individuală, pandemia Covid nefiind principala cauză în ariile analizate. Interesant este faptul că jumătate dintre angajaţii români încă nu au curajul să ceară măriri salariale (49%).
Studiul mai arată că rata de succes a solicitării unei măriri salariale este destul de bună (25%), ceea ce înseamnă că angajatorii sunt deschişi şi iau în considerare dorinţele angajaţilor şi conştientizează importanţa gradul de retenţie a acestora şi impactul asupra continuităţii afacerii.
În ceea ce priveşte viitorul, aici am observat cea mai mare discrepanţă între aşteptările angajaţilor şi planurile angajatorilor. Deşi, ambele categorii se așteaptă la aproximativ același procent de creștere a salariilor la următoarea revizuire (3-6%), valoarea măririlor este sub nivelul aşteptărilor angajaţilor.
Angajații consideră că performanța lor individuală nu este apreciată și ar trebui să fie plătiţi mai mult pentru eforturile lor – 43% dintre angajați consideră că creșterea lor ar trebui să fie de aproximativ 11-20%.
Cele mai căutate competențe
În 2021, abilitățile tehnice, operaţionale și manageriale sunt cele mai căutate, dar sunt și cele mai dificil de găsit pe piață, alături de competenţele IT. Comparativ cu anul precedent, există trei modificări majore: abilitățile operaționale sunt mai căutate acum, iar abilitățile de vânzare sunt critice în anumite domenii. Dacă anul trecut găsirea persoanelor cu o atitudine corectă și abilități manageriale avansate a fost o provocare pentru angajatori, abilitățile operaționale și de vânzări sunt mult mai dificil de găsit pe o piață în care procesele de automatizare și comerțul electronic sunt în plină expansiune.
Mai mult, soft skill-urile au devenit cruciale în unele domenii. Cele mai dorite de angajatori sunt: munca în echipă, adaptabilitatea, rezolvarea problemelor, comunicarea și o mentalitate orientată spre creştere şi dezvoltare.
Modelul de muncă tradițional, de la birou, lăsat în urmă
Angajatorii și angajații sunt de acord: ambii preferă un model de lucru hibrid de acum înainte. Angajații au declarat că munca de acasă a condus la o productivitate mai mare (53%) sau nu a afectat nivelul acesteia (32%). Pentru ei, divizarea optimă între munca de acasă şi cea de la birou este de două zile la birou și trei zile de acasă.
În ceea ce privește cea mai bună structură de lucru hibridă, angajatorii favorizează săptămâna de lucru „3-2-2” – trei zile de la birou, două zile de la distanță și două zile libere.
Ghidul Salarial Hays România are la bază perspectiva a 350 de angajați și angajatori care au participat la sondaj, date obţinute ca urmare a proceselor de recrutare desfășurate de Hays România în 2021 și opiniile experților din industrie.
Sursa: www.wall-street.ro