Problemele sistemice ale muncii remote în corporații
Imaginea populară a angajatului ”remote” descrie deseori un profesionist bine educat lucrând la laptop, stând comod la birou amenajat în propria locuință, într-un decor decupat din reviste.
Realitatea, susține un studiu publicat în iulie în cadrul Institute for Economic Policy Research al Universității Stanford, este diferită. Economiștii și sociologii au ajuns la concluzia că, pentru persoanele angajate în slujbe gândite să economisească costuri pe termen scurt pentru companii, șansele reale de evoluție pe piața muncii scad considerabil.
Angajații tind să fie alienați de la evoluția pe scara ierarhică a companiilor, personalul slab calificat sau care necesită puțină experiență în slujbele remote se schimbă mai des decât înainte, iar tot procesul, deși pare să vină cu avantaje de ambele părți pe termen scurt, perpetuează nivelul de sărăcie și lipsa de pregătire sustenabilă pe termen lung.
Dintre cei aproximativ 10% dintre angajați care au răspuns în cadrul studiului citat că lucrează mereu de acasă, cei mai mulți au salarii mici în roluri de suport – purtând căști și conectându-se din apartamentele lor, aflate în zonele mai ieftine dintr-un oraș mare. Se așteaptă ca numărul lor să crească în anii următori.
“Aceste locuri de muncă sunt în mare parte bazate pe calculator, implicând adesea sarcini individuale și, de obicei, ușor de monitorizat,” potrivit unui raportului de la Stanford.
Companiile tind să ia în considerare costuri de salarizare, beneficii, finanțe, resurse umane, suport IT, angajând personal care să lucreze de acasă, dar cea mai îngrijorătoare tendință pare să fie cea de a favoriza munca remote în joburile unde forța de muncă sunt mai mici, precum suport IT, muncă de call-center sau procesare de date pe calculator.
În situația în care companiile se concentrează doar pe economiile de cost pe termen scurt, munca la distanță ar putea însă agrava aspectele nesatisfăcătoare ale acestor locuri de muncă care duc adesea la o mai mare rotire a personalului și la un serviciu mai slab pentru clienți.
Specialiștii insistă că acele companii care favorizează locurile de muncă cu salarii mici la distanță ar trebui să investească în comunicare și pregătire interdepartamentală, astfel încât aceste roluri să creeze mai multă valoare pentru companii și clienții lor și să ofere o cale de carieră pentru angajați.
Problemele muncii de acasă pe termen lung și principiul ”înlocuirii rapide”
Mai mulți lideri din mediul de afaceri s-au plâns că munca la distanță afectează organizațiile lor – prin reducerea creativității și a educației continue la locul de muncă, erodarea culturii sau dificultatea comunicării.
Dar aceste preocupări sunt de obicei exprimate având în minte angajații profesioniști. Lucrătorii cu salarii mici, adesea considerați ușor înlocuibili, rar sunt luați în considerare.
Situația muncii remote în România
Potrivit informațiilor colectate de o platformă cunoscută de angajare din România, în 2022, 46,1% dintre angajați au lucrat exclusiv de la sediul companiei.
În țara noastră 18,4% dintre angajați lucrează integral de acasă, iar restul își împart programul între casă și birou, astfel: 18,8% au un program hibrid pe o structură decisă de companie, 13,7% trebuie să vină și la birou, dar au libertatea de a decide singuri câte zile lucrează de acasă și câte de la sediu, iar 3% vin la birou doar pentru întâlniri și ședințe.
Sursa: www.ziare.com