Munca în perioada șomajului tehnic
La începutul stării de urgență atrăgeam atenția asupra faptului că, pe perioada șomajului tehnic, contractul individual de muncă al angajatului este suspendat iar acestuia nu i se poate solicita să presteze niciun fel de activitate. De asemenea recomandam angajatorilor ca salariatul care prestează activitate la inițiativa sa, să fie cercetat disciplinar întrucât expune angajatorul riscului de a fi sancționat.
Conform prevederilor art. 52 Codul muncii, contractul individual de muncă poate fi suspendat în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activităţii, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare.
Șomajul tehnic reprezintă o măsură ce poate fi luată de către angajator, pe durata reducerii şi/sau a întreruperii temporare a activităţii, cu alte cuvinte, reprezintă o cauză de suspendare a raportului de muncă.
Or, în perioada de suspendare a contractului individual de muncă salariatul nu prestează muncă iar angajatorul nu va achita salariul.
A solicita sau a permite angajaților să muncească în perioada în care contractul individual de muncă este suspendat mi se pare o nesăbuință din partea angajatorilor. Practic, prestarea muncii în perioada în care contractul individual de muncă este suspendat echivalează cu munca fără forme legale întrucât nu are la bază un raport de muncă activ.
Angajatorii trebuie să fie conștienți că, pe perioada suspendării contractului individual de muncă, angajații nu pot presta nicio activitate, indiferent de durata sau importanța acesteia – nu pot răspunde la mailurile de serviciu, nu pot răspunde la telefon în chestiuni de muncă, etc.
Este de neînțeles cum de unii angajatori au solicitat sau au permis angajaților să presteze activitatea în perioada șomajului tehnic, cu atât mai mult cu cât o parte a indemnizației este achitată de către Statul român.
De neînțeles pentru mine sunt și opiniile exprimate în mediul public, unele provenind chiar de la avocați potrivit cărora, angajații ar putea desfășura mici sarcini de serviciu dacă timpul alocat rezolvării lor este redus (de exemplu trimiterea unui email) sau dacă aceste sarcini nu impun prezența angajatului la serviciu.
Legislația muncii oferă pârghiile necesare angajatorului pentru ca acesta să utilizeze munca angajaților atunci când activitatea o impune – încetarea suspendării, chemarea la muncă a angajatului și, ulterior, dacă se impune, suspendarea din nou a contractului individual de muncă.
Vă rog să rețineți faptul că, pe perioada suspendării raportului de muncă din cauza reducerii sau suspendării activității, angajații sunt la dispoziția angajatorului și au obligația de a reveni la serviciu în momentul în care încetează suspendarea contractului individual de muncă.