COVID19 – virusul care schimbă mentalități, inclusiv în relațiile de muncă !
Autoritățile transmit constant mesaje prin care ne recomandă să nu ne panicăm în legătură cu răspândirea coronavirusului sau cu efectele sale.
Și e bine să abordăm cu calm această încercare, dar nu avem cum să nu ignorăm faptul că răspândirea coronavirusului deja ne influențează afacerile, într-o proporție mai mare sau mai mică.
Dar ne afectează.
De la companiile aeriene, industria HORECA, agenții de turism care au pierdut clienți și ale căror cifre de afaceri au scăzut dramatic și până la mici întreprinderi ale cărora angajați se afla în izolare sau carantină, aproape toată lumea este afectată.
În ultimii ani lucrurile au stat bine; cu excepția crizei din perioada 2008 – 2010 (când unele companii au avut chiar de câștigat), afacerile au avut un trend ascendent, așa că nimeni nu se aștepta la un eveniment care să bulverseze activitatea. Cel puțin nu un virus.
Dar iată că acum, pentru multe dintre companii a venit vremea să facă analize, să analizeze tot felul de scenarii care să protejeze compania împotriva efectelor pe care le are răspândirea coronavirusului.
Cel mai probabil vor urma reorganizări, concedieri și poate chiar ajustări ale nivelurilor salariale.
Cât de pregătită este compania ta să facă față efectelor coronavirusului? Asta este prima întrebare pe care să ți-o adresezi.
Dacă ești managerul unei companii este posibil să fie necesar să te gândești să soliciți un împrumut de la acționari sau de la instituțiile bancare pentru a fi pergătit să faci față perioadelor ce vor urma.
Daca esti Manager de resurse umane sau al departamentului juridic este posibil să ți se ceară să prezinți un plan de reorganizare a companiei în vederea reducerii posibilelor pierderi.
Iată câteva întrebări la care ar trebui să ai un răspuns:
– care sunt activitățile pe care angajații tai le-ar putea desfășura de la domiciliu?
– există posibilitatea că întâlnirile din cadrul companiei să aibă loc prin intermediul videoconferinelor?
– este posibila limitarea deplasărilor?
– care sunt activitățile din cadrul companiei la care ai putea renunța?
– care sunt departamentele din care ai putea desființa posturi?
– ai puse la punct procedurile interne legate de reorganizarea companiei și desființarea posturilor?
– au fost efectuate evaluarile profesionale ale salariaților conform procedurilor interne?
Nu uita – Este mai bine să ai pus la punct un plan de măsuri pe care să le implementezi, dacă va fi cazul, decât să cauți soluții fiind în criză de timp.
Iată că, în cursul zilei de 8 martie 2020, autoritățile au decis interzicerea evenimentelor la care participă mai mult de o mie de persoane, pe tot teritoriul României iar evenimentele cu mai puțin de o mie de persoane pot fi interzise de autoritățile locale.
Aș recomanda să te gîndești căt mai reprede la soluții pentru afacerea ta pentru a fi pregătit să faci față implicațiilor pe care infecția cu coronavirus o poate avea supra companiei tale.
av. Răzvan Vasiliu