fbpx

Contact

Provocarile din piata muncii in contextul invatamantului profesional

In ultima perioada, piata muncii are din ce in ce mai multe provocari.

In comparatie cu alte tari din Europa, Romania e codasa in ce priveste investitia in invatamantul profesional

Potrivit unui raport realizat de OMV Petrom, datele Eurostat arata ca Romania ocupa unul dintre ultimele locuri in ce priveste investitia in invatamantul profesional, ca parte a invatamantului superior secundar.

In timp ce Suedia aloca 1.41% din PIB, Romania aloca doar 0.6%.

Profesorii din invatamantul profesional sunt din ce in ce mai putini

Profesorii din sistem sunt din ce in ce mai imbatraniti si multi dintre ei nu sunt conectati la tehnologiile actuale, in timp ce tinerii nu sunt atrasi sa profeseze, in mare parte din cauza salariilor mici.

Multe dintre cadrele didactice au peste 50 de ani, deci peste cativa ani vom avea probleme cu numarul acestora. De asemenea, cadrele didactice nu fac formare profesionala, pentru a tine pasul cu tehnologiile, care se schimba constant. Fiecare profesor ar trebui sa fie in contact cu angajatorii si sa faca formare la sediile companiilor, macar o data la doi ani“, a declarat Claudia Petrescu, sociolog in cadrul Institutului de Cercetare a Calitatii Vietii al Academiei Romane.

Consilierea elevilor este  aproape inexistenta

Conform legislatiei, un consilier se ocupa de 800 de elevi si are la dispozitie doar 14 ore pe luna pentru activitati legate de consiliere si orientare.

De la 285.000 de elevi s-a ajuns la 50.000

Numarul elevilor din scolile profesionale a scazut drastic in ultimii 20 de ani, ajungand de la 285.000 la 50.000.

Introducerea unor noi calificari si contractele unitare cu angajatorii, sunt potentiale solutii

Analizand datele raportului, s-au identificat si cativa pasi care ar rezolva problemele, printre care:

  • Introducerea unor noi calificari, adaptate la cerintele pietei;
  • Cresterea vizibilitatii statutului de meserias, a scolilor profesionale si a liceelor de profil;
  • Integrarea noilor tehnologii si modernizarea sistemului;
  • Colectarea informatiilor de la angajatori privind nevoile fortei de munca;
  • Urmarirea absolventului pe piata muncii;
  • Acordarea de facilitati fiscale angajatorilor care sustin scoli sau licee din acest sistem;
  • Realizarea unui contract cadru unitar privind raportul dintre angajator, scoala si elevul in practica;

 

 

Sursa: wall-street.ro

Comments

comments

Apelează