fbpx

Contact

STUDIU: Jumătate dintre angajaţii români care lucrează în IMM-uri se confruntă cu dezechilibre între viaţa profesională şi cea personală, cu lipsa oportunităţilor de dezvoltare şi cu condiţii nestructurate de lucru

Lipsa specialiştilor se află în top 3 aspecte de care sunt preocupaţi antreprenorii români, relevă studiul “Talent Insight.Piaţa Muncii şi IMM-urile”, realizat de Pluxee România şi Ipsos România.

Potrivit studiului, jumătate dintre angajaţii români care lucrează în IMM-uri se confruntă cu dezechilibre între viaţa profesională şi cea personală, cu lipsa oportunităţilor de dezvoltare şi cu condiţii nestructurate de lucru.

Provocările majore întâmpinate de antreprenorii români pe piaţa muncii sunt: cerinţele salariale prea mari, raportate la experienţa candidaţilor, dificultăţile în retenţia şi motivarea angajaţilor, cât şi discrepanţa dintre CV şi cunoştinţele deţinute.

Pe de altă parte, angajaţii români care lucrează în companii de tip IMM apreciază acest mediu de lucru pentru cultura organizaţională atractivă, oportunităţile de avansare în carieră şi de dezvoltare profesională.

”Aproximativ jumătate din angajaţii români care lucrează în IMM-uri se confruntă cu dezechilibre între viaţa profesională şi cea personală, cu lipsa oportunităţilor de dezvoltare şi cu condiţii nestructurate de lucru”, arată studiul.

Cercetarea şi-a propus să fie o radiografie a modului în care IMM-urile recrutează şi motivează angajaţii, dar şi să determine principalele provocări, tendinţele şi dinamicile mediului antreprenorial pe piaţa forţei de muncă.

Studiul reprezintă o analiză complexă a relaţiei dintre IMM-uri şi angajaţii acestora, subliniind fundamentul solid al unui parteneriat bazat pe încredere şi respect reciproc, dar şi obstacolele întâmpinate. Inflaţia, care afectează 52% dintre IMM-uri, schimbările fiscale, resimţite de 45% dintre acestea, şi deficitul de forţă de muncă, care îngreunează activitatea pentru 33% dintre IMM-uri, sunt cele mai semnificative aspecte externe care influenţează performanţa IMM-urilor din România. Aproape jumătate dintre IMM-urile cu peste 50 de angajaţi consideră lipsa specialiştilor ca fiind principalul factor care le afectează performanţa.

În plus, salariile necorelate cu experienţa candidaţilor, o problemă pentru 32% dintre angajatori, retenţia şi motivarea angajaţilor, precum şi discrepanţele între CV şi experienţa reală, fiecare indicată de 30% dintre IMM-uri, sunt principalele provocări cu care se confruntă angajatorii din sectorul IMM pe piaţa forţei de muncă.

Recomandările de la actualii angajaţi reprezintă forma preferată de recrutare pentru companiile mici (cu mai puţin de 50 de angajaţi).

În ceea ce priveşte selecţia candidaţilor, anunţurile pe platforme de recrutare dedicate, utilizate de 58% dintre IMM-urile cu peste 50 de angajaţi, colaborările cu agenţii de recrutare, alese de 39%, recomandările din partea angajaţilor, folosite de 38%, şi postările pe platforme noi de anunţuri, adoptate de 36% dintre acestea, sunt metodele cele mai frecvent utilizate.

Pe de altă parte, 42% dintre IMM-urile mai mici (sub 50 de angajaţi) preferă în primul rând recomandările interne, din partea angajaţilor, urmate de publicarea anunţurilor pe platformele de recrutare tradiţionale, utilizate de 41% dintre acestea.

Aproximativ un sfert dintre antreprenori au declarat că folosesc oportunităţile de internship în companie ca metodă de a forma şi recruta viitorii angajaţi.

Pentru angajaţii români care lucrează în prezent în IMM-uri, acestea sunt atractive datorită culturii organizaţionale, apreciată de peste jumătate dintre ei, oportunităţilor de avansare în carieră, valorizate de aproape patru din zece, şi posibilităţilor de dezvoltare profesională, relevante pentru mai mult de o treime dintre angajaţi.

Motivele care i-ar determina pe românii care lucrează în alte tipuri de companii să aleagă un loc de muncă într-un IMM includ: salariul competitiv, un factor decisiv pentru 75% dintre ei, un pachet de beneficii extrasalariale atractiv, important pentru 62% dintre respondenţi, o cultură organizaţională în linie cu aşteptările lor, valorizată de 61%, oportunităţi de dezvoltare în carieră, apreciate de 57%, şi un program de lucru flexibil, atractiv pentru 41% dintre aceştia.

Din perspectiva angajaţilor, companiile mari oferă mai multe avantaje financiare, oportunităţi de dezvoltare şi de lucru pentru companii cu renume, diversitate de proiecte, capacitate mai mare de digitalizare şi adopţie AI, dar şi acces la mai multe resurse pentru angajaţi.

Pe de altă parte, munca într-un IMM oferă avantaje precum un mediu de lucru prietenos, acces direct la conducere printr-o cultură informală, posibilitatea de a influenţa direct deciziile şi strategia, acces la feedback direct şi frecvent, cât şi şansa de le fi recunoscute meritele.

Studiul relevă că 1 din 2 angajaţi români din IMM-uri resimte că dezechilibrul între viaţa profesională şi cea personală este principala provocare la locul de muncă, iar un procent similar de angajaţi îşi doresc mai multe oportunităţi de dezvoltare sau avansare. De asemenea, aproximativ jumătate dintre angajaţii români simt că lucrează în condiţii nestructurate şi cu resurse limitate.

1 din 3 angajatori din IMM-uri preferă următoarele modalităţi de motivare a angajaţilor: beneficii extra-salariale, bonusuri bazate pe performanţă, plata orelor suplimentare şi oferirea de feedback şi comunicare deschisă.

În topul factorilor motivanţi identificaţi de angajaţii din IMM-uri, siguranţa locului de muncă, menţionată de aproape o treime dintre angajaţi, plata orelor suplimentare, valorizată de peste un sfert dintre aceştia, şi beneficiile extrasalariale, apreciate de aproape unul din cinci angajaţi, ocupă primele locuri.

Studiul „Talent Insight. Piaţa Muncii şi IMM-urile” a fost realizat de Pluxee România, împreună cu Ipsos România, în perioada aprilie – mai 2024. Eşantionul cuprinde 300 de antreprenori sau manageri din mediul IMM şi 500 de angajaţi din IMM-uri sau care declară că intenţionează să se angajeze într-un IMM, ambele categorii din mediul preponderent urban. Datele au fost culese prin chestionare aplicate online, cât şi la sediul companiilor.

Sursa: www.news.ro

Comments

comments

Apelează