Noul trend pe piața muncii din Japonia: firma care te ajută să-ți dai demisia
Există firme specializate în HR care pot executa „profesionist” concedierea unui angajat. Atunci când o firmă vrea să încheie colaborarea cu anumite persoane, poate recurge, din diferite motive, și la terți. Dar în Japonia a apărut, în ultimii ani, o altfel de firmă. Cea care încheie contractul din perspectiva angajatului, nu a angajatorului.
Este chiar un trend: din ce în ce mai mulți japonezi aleg să-i comunice șefului că pleacă, prin intermediari.
Ți-e frică de șeful tău cel veșnic arțăgos sau, pur și simplu, ți-e lene – a apărut firma care îndeplinește formalitățile în locul tău și îți negociează demisia cu conducerea.
Yuki Watanabe obișnuia să petreacă 12 ore în fiecare zi la birou. Și asta era considerată o „zi scurtă”. O zi obișnuită de lucru de la 9 la 9 este minimul necesar. „Cel mai târziu plecam [de la birou] la ora 23.00”, a declarat tânărul de 24 de ani, care a lucrat pentru unele dintre cele mai mari companii de telecomunicații și de plăți electronice din Japonia, scrie CNN.
Cerințele au fost atât de intense încât Watanabe – care a folosit un pseudonim pentru a vorbi cu CNN, de teamă să nu pună în pericol viitoarele perspective de angajare – a început să aibă probleme de sănătate. Avea „picioarele tremurânde și probleme cu stomacul”.
Știa că trebuie să demisioneze, dar un singur lucru îi stătea în cale: Cultura japoneză a muncii, cunoscută ca fiind de sus în jos. Să ceri să pleci de la serviciu la timp sau să-ți iei liber poate fi destul de complicat. Și mai complicat este să îți dai demisia, care poate fi văzută ca o formă supremă de lipsă de respect în a patra cea mai mare economie a lumii, unde lucrătorii rămân în mod tradițional la același angajator timp de zeci de ani, dacă nu chiar o viață întreagă.
În cele mai extreme cazuri, șefii morocănoși rup scrisorile de demisie și hărțuiesc angajații pentru a-i forța să rămână. Watanabe era nemulțumită la fostul ei loc de muncă, spunând că fostul ei șef o ignora adesea, făcând-o să se simtă prost. Dar nu a îndrăznit să demisioneze.
„Nu am vrut ca fostul meu angajator să îmi refuze demisia și să mă țină la serviciu mai mult timp”, a declarat ea pentru CNN în timpul unui interviu recent. Dar ea a găsit o modalitate de a ieși din impas.
A apelat la Momuri, o agenție de demisii care ajută angajații timizi să-și părăsească șefii intimidanți. Pentru prețul unei cine elegante, mulți lucrători japonezi angajează aceste firme pentru a-i ajuta să demisioneze fără stres.
Industria a existat înainte de Covid. Dar popularitatea sa a crescut după pandemie, după ce anii de lucru de acasă i-au împins chiar și pe unii dintre cei mai loiali lucrători japonezi să reflecteze asupra carierei lor, potrivit experților în resurse umane. Nu există o numărătoare oficială a numărului de agenții de demisie care au apărut în întreaga țară, dar cei care le conduc pot depune mărturie cu privire la creșterea cererii.
“Nu mai pot face asta” Shiori Kawamata, directorul de operațiuni al Momuri, a declarat că numai în ultimul an au primit până la 11.000 de solicitări din partea clienților.
Situată în Minato, unul dintre cele mai aglomerate cartiere de afaceri din Tokyo, firma s-a lansat în 2022 cu un nume care încearcă să rezoneze cu clientela lor neajutorată – „Momuri” înseamnă „nu mai pot face asta” în japoneză. La un cost de 22.000 de yeni (aproximativ 150 de dolari) – sau 12.000 de yeni pentru cei care lucrează cu jumătate de normă – se angajează să ajute angajații să își prezinte demisiile, să negocieze cu companiile lor și să ofere recomandări pentru avocați în cazul în care apar dispute juridice.
„Unii oameni vin la noi după ce scrisoarea lor de demisie a fost ruptă de trei ori, iar angajatorii nu îi lasă să demisioneze nici măcar atunci când îngenunchează la pământ pentru a se închina”, a spus ea, într-o altă ilustrare a culturii deferențiale de la locul de muncă înrădăcinată în Japonia.
„Uneori primim apeluri de la oameni care plâng și ne întreabă dacă își pot da demisia din cauza XYZ. Noi le spunem că este în regulă și că demisia este un drept al lucrătorilor”, a adăugat Kawamata.
Unii lucrători se plâng că șefii îi hărțuiesc dacă încearcă să demisioneze, a spus ea, inclusiv oprindu-se la apartamentele lor pentru a le suna la ușă în mod repetat, refuzând să plece.
Kawamata a declarat că persoanele care ajung în situația de a fi ajutate lucrează adesea pentru întreprinderi mici și mijlocii, cei din industria alimentară fiind cei mai vulnerabili, urmați de cei din domeniul sănătății și asistenței sociale.
Sursa: www.digi24.ro