Procedurile privind detașarea salariaților în cadrul prestarii de servicii transnaționale, puse în acord cu reglementările europene în domeniu
Guvernul a aprobat Normele metodologice privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale pe teritoriul României, asigurând astfel implementarea corespunzătoare a reglementărilor europene în domeniu, transpuse prin Legea nr. 16/2017.
Actul normativ detaliază elementele caracteristice unei detașări transnaționale de care Inspecția Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă, va ține cont pentru a stabili dacă o întreprindere exercită efectiv activități semnificative, altele decât cele interne de gestionare și/sau administrative, în statul membru de stabilire, altul decât România sau pe teritoriul Confederației Elvețiene, sau dacă un salariat este detașat temporar pe teritoriul României. Aceste elemente sunt luate în considerare de către inspectoratele teritoriale de muncă și în cadrul controalelor efectuate la întreprinderile stabilite în România care detașează salariați în cadrul prestării de servicii transnaționale.
Normele metodologice aprobate astăzi de Guvern stabilesc, totodată, sancțiunile aplicate de către inspectorii de muncă în cazul în care constată neîndeplinirea condițiilor privind detașarea transnațională. Pentru faptele definite drept contravenții de Legea nr. 16/2017, legate îndeosebi de netransmiterea declarației în limba română privind detaşarea salariaţilor proprii, nerespectarea obligațiilor de a pune la dispoziția inspectorilor de muncă documentele solicitate și nerespectarea obligației de a desemna o persoană care să asigure legătura cu autoritățile competente naționale, normele metodologice prevăd amenzi cuprinse între 5.000 și 9.000 de lei. De asemenea, este considerată contravenție și se sancționează cu amendă de la 3.000 la 5.000 de lei transmiterea de date incomplete sau eronate în declarația în limba română privind detașarea transnațională a salariaților proprii, pe care întreprinderile stabilite pe teritoriul unui stat membru sau al Confederației Elvețiene au obligația să o transmită.
Dacă aspectele constatate nu sunt de competența Inspecției Muncii, inspectoratele teritoriale de muncă informează autoritățile competente.
Dacă în cadrul cooperării administrative sunt solicitate informații din domeniul de competență al altor instituții publice din România, Inspecția Muncii solicită acestor instituții punerea la dispoziție a informațiilor necesare, pentru a fi comunicate autorității solicitante.
Inspecția Muncii poate furniza, ca urmare a primirii unei cereri motivate de informații din alte state membre, prin intermediul sistemului de informare a pieței interne (IMI), informațiile și/sau documentele solicitate referitoare la salariații detașați de pe teritoriul României, persoanele juridice înregistrate pe teritoriul României, agenții de muncă temporară autorizați pe teritoriul României, statele de plată a drepturilor salariale ale salariaților detașați și dovezile aferente de plată, foile colective de prezență si contractele individuale de muncă.
Inspecția Muncii, în calitate de autoritate solicitată, primește prin intermediul sistemului IMI decizia prin care a fost aplicată o sancțiune financiară administrativă unei întreprinderi stabilite în România. Normele metodologice aprobate astăzi detaliază, pentru fiecare situație în parte, procedura și termenele de comunicare a deciziilor prin care este impusă o sancțiune financiară administrativă.
Sursa: Ministerul Muncii şi Justiției Sociale