fbpx

Contact

Raport: Sectoarele de activitate în care se utilizează AI au înregistrat o creştere de aproape cinci ori a productivităţii, la nivel global

Numărul locurilor de muncă pentru care se solicită competenţe legate de inteligenţa artificială (AI) a crescut de 3,5 ori mai repede decât restul joburilor, la nivel global, iar sectoarele care utilizează această tehnologie au înregistrat o creştere de aproape cinci ori mai mare a productivităţii muncii, relevă datele incluse în raportul PwC 2024 Global AI Jobs Barometer, publicat recent.

În acest context, realizatorii cercetării punctează faptul că serviciile financiare, IT şi serviciile profesionale sunt cele mai expuse schimbărilor generate de AI, atât în activitatea lor, cât şi în privinţa competenţelor angajaţilor.

La nivel comparativ, în ceea ce priveşte productivitatea în aceste sectoare, de exemplu în IT, cererea de competenţe legate de inteligenţa artificială, cum ar fi „AI/Machine Learning Inference” sau procesarea în limbaj natural, este în creştere, în timp ce pentru anumite competenţe de programare în limbaje clasice, care pot fi uşor de înlocuit de AI, este în scădere.

„Există însă şi sectoare care nu vor fi afectate de inteligenţa artificială sau care înregistrează o cerere de forţă de muncă în creştere datorită altor macro tendinţe, precum sectorul energiei regenerabile, construcţiile, activităţile sportive sau serviciile medicale sau de îngrijire personală. În prezent, există de şapte ori mai multe anunţuri pentru locuri de muncă specializate în IA decât în 2012”, se arată în concluziile raportului de specialitate.

Potrivit sursei citate, cea mai rapidă creştere a ponderii rolurilor care necesită competenţe în domeniul AI s-a înregistrat în servicii financiare (pondere de 2,8 ori mai mare faţă de alte sectoare), serviciile profesionale (de trei ori mai mare) şi IT (de cinci ori mai mare).

Totodată, studiile arată o creştere semnificativă a importanţei competenţelor cognitive sofisticate (analiză, gândire critică, creativitate etc.), dar şi a celor emoţionale şi comportamentale (adaptabilitate, inteligenţă emoţională, influenţă socială, autonomie etc.), pe lângă competenţele digitale.

În opinia liderilor din companiile mari, AI va schimba modul în care organizaţiile îşi vor desfăşura activitatea, iar în acest sens angajaţii vor avea nevoie de competenţe noi.

Astfel, 84% dintre directorii executivi ale căror companii au început să adopte inteligenţa artificială cred că aceasta va creşte productivitatea, iar 70% sunt de părere că noua abordare tehnologică va schimba semnificativ activitatea companiei lor.

De asemenea, aproape jumătate dintre respondenţi (46%) văd o creştere a profitabilităţii din utilizarea AI, în timp ce 41% estimează o majorare a veniturilor.

Raportul PwC 2024 Global AI Jobs Barometer a analizat peste jumătate de miliard de anunţuri de angajare din 15 ţări, care cumulează mai mult de 30% din PIB-ul global.

Sursa: www.economica.net

Comments

comments

Apelează