Reducerea contribuției la Pilonul II, la Curtea Constituțională
Curtea Constituțională va fi sesizată cu privire la excepția de neconstituționalitate a unui articol din OUG 82/2017 prin care Executivul a redus la 3,75%, de la 5,1%, contribuția la fondurile de pensii private obligatorii (Pilonul II), măsură cu impact negativ asupra viitoarelor pensii private ale celor 7 milioane de salariați. Sesizarea va fi inițiată în urma unei hotărâri a Curții de Apel București, care a admis cererea înaintată de o persoană fizică.
În cazul în care Curtea Constituțională admite excepția de neconstituționalitate, Guvernul va fi obligat să revină asupra măsurii de reducere a contribuției la Pilonul II și să readucă procentul la nivelul anterior, respectiv la 5,1%.
Prin reducerea contribuției, care, conform legii, ar fi trebuit să ajungă la 6% încă din 2016, pensiile actualilor salariați și, implicit, contributori la Pilonul II vor fi afectate semnificativ pe termen lung, a anunțat Asociația pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) la finele anului 2017, după adoptarea actului normativ.
“Astfel, decizia se traduce în pensii private mai mici cu cel puțin 20% pentru viitorii pensionari și potențial mai scăzut de finanțare a afacerilor românești prin intermediul pieței de capital”, se arăta într-un comunicat al asociației dat publicității în noiembrie 2017. La Pilonul II cotizează peste 7 milioane de salariați, iar sumele acumulate în conturile individuale se ridică la 10 miliarde de euro. Excepția de neconstituționalitate a OUG 82/2017 fost ridicată de un salariat care, în cererea adresată instanței și obținută de Profit.ro, a susținut că “măsura de reducere a cotei de contribuție reprezintă o ingerință în relațiile contractuale dintre un participant la Pilonul II și administratorul contribuțiilor sale, ingerință care nu putea fi prevăzută la momentul aderării la Pilonul II”. “În dreptul românesc principiul care guvernează relațiile contractuale dintre părți este cel al libertății de voință, principiu consacrat în dreptul național dintotdeauna și cu privire la care un cetățean nu ar fi avut prefigurarea unei modificări. Or, în condițiile în care la momentul aderării la un fond de pensii administrat privat, contribuabilul avea reprezentarea virării unei contribuții în continuă creștere (până la 6%) către fondul de pensii și implicit dreptul de a primi o pensie proporțională, modificarea contribuției achitate către fondul de pensii apare ca o adevărată ingerință în acordul contractual al părților”, se arată în document.
Sursa: Profit.ro