Tinerii din Generaţia Z vor să lucreze în domenii tehnice; pentru 82% contează să le placă ceea ce fac (studiu)
O pondere de 30% dintre tinerii cu vârste între 16 şi 24 de ani (Generaţia Z), care vor să se angajeze în România, îşi doresc să lucreze în domenii tehnice precum: IT, software, hardware, inteligenţă artificială, gaming, inginerie, electronică sau telecomunicaţii, arată rezultatele studiului “Insights PulseZ”, publicat vineri.
Conform cercetării de specialitate, realizată de IZI data, unul din trei tineri plănuieşte să se angajeze în România, în timp ce 21% vor să îşi continue studiile tot în ţară. În acelaşi timp, 12% dintre respondenţi au afirmat că vor să lucreze în străinătate, iar într-o pondere similară vor să-şi deschidă o afacere.
Atunci când îşi aleg angajatorul, pentru tinerii din Generaţia Z contează cel mai mult să le placă ceea ce fac (82%), echipa şi atmosfera de lucru (63%) şi pachetul salarial şi flexibilitatea programului (60%).
În ceea ce priveşte domeniul de activitate preferat, studiul arată că, dacă în 2020, unul din doi tineri îşi dorea să fie antreprenor sau manager, în acest an, pe lângă domeniile tehnice care cumulează opţiunile a 30% dintre respondenţi, domeniile umaniste precum psihologie, resurse umane sunt alese de unul din patru dintre respondenţi. Următoarele opţiuni profesionale vizează medicină/wellbeing (17%) şi educaţie/training (15%).
Dintre cei care ar alege să lucreze în domenii tehnice, 70% sunt băieţi, iar 59% dintre ei spun că îşi doresc să înveţe mai multe lucruri ce ţin de domeniul tehnologiei (programare, robotică) pentru a se dezvolta (faţă de 37% la nivelul general al eşantionului). O altă competenţă ce se doreşte a fi dobândită de 39% dintre reprezentanţii acestui segment este munca în echipă, semnificativ mai mult faţă de procentul de 26% la nivel de eşantion.
“Interesant este şi faptul că 44% dintre cei care doresc să lucreze în domenii tehnice vor să se angajeze în România, mult mai mulţi faţă de nivelul eşantionului total (30%). Pentru ei, să le placă ceea ce fac este cel mai important (76%), alături de împlinirea personală (52%). Viitorii ingineri şi IT-şti studiază la un profil real în prezent (91%) şi majoritatea dintre ei stau cei mai mult pe Instagram (27%)”, notează sursa citată.
Când vine vorba despre ce îi motivează pe tineri în viaţă, pe primul loc se află împlinirea personală (55%), urmată de independenţa financiară (50%) şi de sănătate (43%). În plus, creşte nevoia de dezvoltare psihică şi emoţională (36%, faţă de 31% în 2020) şi scade ca număr de menţiuni ideea de a avea o carieră de succes (31%, faţă de 36% în 2020).
“Puţini dintre cei ce fac parte din Gen Z sunt activi pe piaţa muncii, însă acest lucru nu este un factor care să-i descurajeze din dorinţa de a învăţa abilităţi, precum organizarea personală în ceea ce priveşte gestionarea timpului şi productivitatea (60%), educaţia financiară/investiţii (60%, în creştere cu 9% faţă de anul precedent) sau dezvoltarea abilităţilor sociale de tip comunicare, empatie şi leadership (54%). Cu toate acestea, în 2021, tinerii resimt mai pregnant lipsurile din societatea românească faţă de acum un an. Cele mai importante lipsuri percepute în ceea ce priveşte dorinţa de educaţie sunt resursele financiare (77%) urmate la o distanţă considerabilă de lipsa consilierii în carieră (59%) şi de problema birocraţiei şi lipsa digitalizării (55%)”, se menţionează în cercetare.
Conform studiului, în topul platformelor social media utilizate de tinerii între 16 şi 21 de ani se află Instagram (38%), Facebook (19%) şi Youtube (15%). Popularitatea se schimbă, însă, pentru cei cu vârsta între 22 şi 24 de ani, primul loc fiind ocupat de Facebook (28%), iar apoi Youtube (23%) şi Instagram (18%).
Aflat la cea de a doua ediţie, studiul “Insights PulseZ” a fost conceput şi coordonat de către specialiştii programelor naţionale antreprenoriale “Vreau să Fiu Antreprenor” (VSFA) şi “Insights” – din cadrul organizaţiei Romanian Business Leaders (RBL) şi realizat de agenţia de studii de piaţă IZI data, în luna iulie 2021 pe un eşantion de 1.200 de tineri din România cu vârste cuprinse între 16 şi 24 de ani.
Sursa: www.agerpres.ro