Lipsa forţei de muncă loveşte în plin industria turismului
Companiile din turism suferă de un deficit acut de forţă de muncă, iar în următorii ani vor fi determinate să îşi umple restaurantele, hotelurile sau bucătăriile cu angajaţi importaţi din străinătate.
„Importul de personal este o opţiune care se ridică din ce în ce mai des şi care va deveni o realitate în curând pentru tot mai mulţi operatori din turism. Statul ar trebui să reducă partea administrativă şi să elimine anumite bariere de protecţie existente în prezent“, a declarat Călin Ile, preşedintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România (FIHR) şi director general al hotelului Ibis Gara de Nord.
Angajatorii din cele peste 100 de hoteluri care fac parte din FIHR se plâng că nu reuşesc să îşi ocupe poziţiile deschise, iar principalul motiv pentru care s-a ajuns în această situaţie este migraţia românilor.
În timp ce românii pleacă în străinătate pentru salarii mai mari, pe poziţii precum cea de ospătar, barman sau bucătar, angajatorii români au început să aducă personal chiar şi din Filipine sau Nepal.
Recent, un oficial al hotelului Teleferic Grand Hotel din Poiana Braşov, cu 127 de camere, spunea că românii au prins gustul Occidentului şi că nu îşi mai doresc să lucreze în ţară în restaurante sau bucătărie. Astfel, 22 din cei 140 de angajaţi ai hotelului sunt filipinezi, iar planul managementului este de a ajunge în următoarea perioadă la 60 de angajaţi de această origine.
Întrebat de ZF ce salarii primesc angajaţii din turism, Călin Ile a spus că valoarea oferită angajaţilor conţine o parte fixă şi una variabilă, în funcţie de performanţa de care dă dovadă angajatul.
În România, angajaţii din turism (restaurante şi hoteluri) sunt cel mai prost plătiţi salariaţi din economie. Anul trecut, un salariat din acest sector câştiga 380 de euro brut pe lună (adică 275 de euro net), cu aproape 70% sub salariul mediu înregistrat la nivel naţional.
„Din păcate problema salariilor în turism este una reală. Ieşirea din acest punct se poate face numai prin creşterea veniturilor companiilor din turism, adică prin creşterea ocupării unităţilor, dar şi a tarifelor la nivelul altor ţări, sau prin creşterea eficienţei angajaţilor“, a explicat Călin Ile.
Sursa: ZF