Pasii de urmat cand esti acuzat pe nedrept de hartuire sau discriminare
Atat hartuirea cat si discriminarea la locul de munca reprezinta doua fenomene ingrijoratoare si reprobabile care pot interveni in timpul derularii raporturilor de munca. Astfel de comportamente trebuie drastic sanctionate atunci cand ele se manifesta intr-o unitate intrucat nimanui nu ii este permis sa supuna o alta fiinta unui tratament injositor, nedrept sau degradant. Totusi, mare parte a acestor fenomene reclamate nu sunt reale.
Cu toate acestea, din ce in ce mai multi salariati inteleg sa reclame faptul ca sunt victimele hartuirii la locul de munca sau sunt supusi la tratamente discriminatorii in dorinta de a obtine beneficii nelegale. Aceste acuzatii sunt facute in special atunci cand exista disensiuni intre asa zisa persoana hartuita/discriminata si un alt coleg/superior, plangerea fiind folosita ca si instrument de razbunare sau atunci cand exista premisele incetarii raporturilor de munca, salariatul incerca sa isi construiasca probe pentru un eventual litigiu in care va fi contestata masura concedierii.
Astfel de acuzatii false de hartuire/discriminare sunt foarte periculoase, existand riscul ca, din cauza multitudinii de acuzatii false, problema sa cada in desuetudine iar atunci cand au loc acte de hartuire sau discriminare reale, acestea sa fie tratate cu superficialitate. Totodata falsele acuzatii pot conduce la deteriorarea mediului de lucru in cadrul angajatorului, tensionarea atmosferei cu repercusiuni asupra productivitatii. Falsele acuzatii pot influenta negativ comportamentul celorlalti salariati neimplicati in conflict, prin crearea unui mediu impropriu bunei desfasurari a activitatii.
Asadar, acuzatiile de discriminare, adevarate sau false, trebuie tratate cu maxima seriozitate si responsabilitate, pentru a evita efectele nedorite ale unei condamnari, cu atat mai mult cu cat acuzatiile formulate nu sunt reale.
Din experienta acumulata pana in prezent am reusit sa creionez cativa pasi pe care ii recomand celor acuzati de hartuire/discriminare, atunci cand acuzatiile ce li se aduc sunt lipsite de fundament:
1. Trateaza cu seriozitate problema;
Orice acuzatie de hartuire sau discriminare reprezinta un serios pericol, putand periclita bunul renume al persoanei reclamate. Chiar daca, in urma cercetarilor se va constata ca ai fost pe nedrept acuzat in opinia publica va ramane mult timp intiparita acuzatia de hartuire, imaginea de „hartuitor” urmand sa planeze mult timp asupra persoanei acuzate de hartuire. Cu cat persoana acuzata de hartuire este mai cunoscuta sau ocupa o functie mai inalta, cu atat ii va fi mai greu sa scape de aceasta povara.
Nu trebuie sa astepti ca lucrurile sa devina prea serioase pentru a lua o pozitie fata de acuzatiile care ti se aduc.
2. Consulta un specialist;
Orice pas pe care il faci odata ce ai fost acuzat de hartuire trebuie foarte bine planificat. Ai nevoie alaturi de tine de un specialist care, prin experienta sa, iti poate recomanda cea mai buna varianta de abordare a problemei, in functie de datele concrete.
Este foarte important sa pui la cale o strategie pe care sa o urmezi atunci cand trebuie sa raspunzi acuzatiilor de hartuire sau discriminare.
Din pacate, mentalitatea unora este cel mai mare dusman, unii „reclamati” preferand sa abordeze singuri acuzatiile, greselile comise ulterior asa ziselor acte sau fapte de discriminare/hartuire fiind de multe hotaratoare in aprecierea vinovatiei.
3. Evita orice interactiunea cu persoana reclamanta;
Evita pe cat posibil orice interactiune cu acuzatorul. Daca din diverse motive nu poate fi evitata o astfel de intalnire, nu discuta cu acesta decat strictul necesar si aspecte ce nu tin de situatiile reclamate. Solicita superiorului ca la intalnirile cu hartuitorul sa mai trimita cativa colegi care sa asiste la intalnire pentru a evita situatiile care ar putea degenera si conduce la noi acuzatii.
4. Analizeaza cu atentie fiecare capat de acuzare;
Impreuna cu specialistul la care este recomandabil sa apelezi analizati cat mai bine acuzatiile care ti se aduc. Nu trata cu superficialitate aceste acuzatii si incearca sa gasesti contraargumente pentru fiecare capat de acuzare.
Este bine sa ai pregatite aceste contraargumente si sa le pui la dispozitie celor care ar putea sa cerceteze plangerea (conducerea superioara, Consiliu National pentru Combaterea Discriminarii, ITM, instanta).
Trebuie sa te astepti ca persoana reclamanta sa faca rost de documente care sa constate hartuirea sau discriminarea la care a fost supus, documente emanate de la diverse organizatii independente. In practica cel mai des intalnit este „Certificatul de discriminat/hartuit”, document fara nicio valoare juridica dar care poate presiune suplimentara asupra persoanei acuzate.
Astfel de documente nu au la baza nicio analiza concreta a situatiei, fiind eliberate la cerere, fara a da posibilitatea persoanei acuzate de hartuire sau discriminare sa isi expuna punctul de vedere.
5. Nu-ti cere scuze;
Daca nu te faci vinovat de acuzatiile care ti se aduc, nu iti cere scuze – nu ai pentru ce.
Nu este recomandabil sa iti ceri scuze acuzatorului. Scuzele pot fi interpretate ca o recunoastere a vinovatiei si, daca pot fi dovedite, mai mult ca sigur ca vor fi folosite ipotriva ta.
Daca nu te faci vinovat de acte sau fapte de hartuire nu are sens sa iti scuzi un comportament doar pentru a aplana un conflict sau pentru a ameliora starea celui care te ataca.
Nu iti cere scuze nici prin corespondenta scrisa, nici verbal, chiar daca la discutie nu participa vreo alta persoana. Mai mult ca sigur ca vei fi inregistrat iar discutia, chiar daca nu va fi facuta publica, va ajunge la persoanele abilitate sa investigheze acuzatiile.
6. Ai grija ce spui si cui spui. Cu siguranta ca vei fi inregistrat;
Daca intrevederile sau intalnirile cu acuzatorul nu pot fi evitate, trebuie sa dati dovada de mare atentie discutiilor pe care le purtati cu acesta.
Mai mult ca sigur ca aceste discutii vor fi inregistrate, acuzatorul incercand sa fabrice eventuale probe de care sa se foloseasca ulterior, caz in care va cauta sa va provoace.
Pastrati-va calmul si evitati sa abordati subiecte care tin de acuzatiile de hartuire. Este bine ca orive discutie purtata cu acuzatorul sa aiba loc in prezenta mai multor persoane, in acest fel hartuitorul fiind descurajat in a va mai provoca. Aveti grija ca discutiile sa fi purtate pe un ton calm, dar care sa poata fi auzit de cei prezenti, pentru a nu lasa loc de speculatii acuzatorului.
Nu uita, reclamantul va incerca sa produca dovezi in favoarea sa si a celor reclamate si dupa momentul la care face publice acuzatiile. In fata autoritatilor abilitate (Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii – „CNCD”) sau instanta se poate invoca orice mijloc de proba, inclusiv inregistrari audio si video.
7. Incearca sa discuti cu colegii, cere-le un punct de vedere si asigura-te ca sunt dispusi sa te sustina;
Nu te feri sa discuti despre faptele care ti se imputa.
Deindata ce ai aflat ca esti acuzat de hartuire solicita un punct de vedere colegilor care au cunostinta de faptele reclamate, cerandu-le sa descrie, din punctul lor de vedere faptele si felul in care percep ei situatia.
Cauta sa iti faci aliati si incearca sa afli daca si alti colegi au mai fost acuzati in trecut de acelasi reclamant pentru fapte asemnatoare. S-ar putea sa descoperi ca nu esti prima persoana vizata de reclamant.
8. Rememoreaza fiecare interactiune cu reclamantul; – gandeste ce s-a petrecut si cine a mai fost de fata la intalniri
Incearca sa iti aduci aminte fiecare intalnire sau interactiune avuta cu reclamantul si in care s-au petrecut faptele de asa zisa hartuire sau discriminare. Incearca sa rememorezi cat mai multe detalii privitoare la acela intractiuni si incearca sa iti amintesti ce alte persoane au mai fost de fata la incidente si care ar putea sa formuleze un punct de vedere valid.
Cu cat rememorezi mai multe detalii, cu atat exista sansa sa poti sustine aparari pertinente, sa demontezi acuzatiile care ti se aduc.
9. Nu te baza pe faptul ca esti acuzat pe nedrept. Principiul nevinovatiei pana la proba contrarie nu functioneaza in astfel de cazuri;
Potrivit dispozitiilor art. 20 alin. (6), respectiv 27 ain. (4) din Ordonanta de urgenta nr. 137/2000 privind prevenirea si asnctionarea tuturor formelor de discriminare, persoana interesata va prezenta fapte pe baza carora poate fi prezumata existenta unei discriminari directe sau indirecte, iar persoanei impotriva careia s-a formulat sesizarea ii revine sarcina de a dovedi ca nu a avut loc o incalcare a principiului egalitatii de tratament.
Cu alte cuvinte, in materia discriminarii si a hartuirii nu functionaza prezumtia de nevinovatie, persoanei acuzate revenindu-i datoria de a proba nevinovatia.
Sa acuzi de hartuire sau discriminare este extrem de usor cu atat mai mult cu cat legislatia este favorabila reclamantului. Mai greu este sa iti probezi nevinovatia. De altfel exista un proverb care descrie cat se poate de bine situatia persoanei reclamate si ceea ce trebuie ea sa indure pentru a-si dovedi nevinovatia: „un nebun arunca o piatra in apa si 100 de intelepti se chinuie sa o scoata”.
Din pacate, CNCD ia in considerare si solutioneaza petitii care, in afara de acuze la adresa unei persoane, nu cuprind nici un fel de dovada (sau inceput de dovada) care sa sustina acuzatiile.
10. Nu ezita sa furnizezi toate informatiile sau probele care sa iti sustina nevinovatia in cazul unei anchete;
Luand in considerare cele relatate mai sus rezulta ca este important ca, in cazul unei anchete, sa aduci la cunostinta persoanelor insarcinate cu solutionarea reclamatiei toate informatiile utile, sa administrezi toate probele necesare pentru a combate fiecare punct al acuzarii si pentru a demonta acuzatiile de hartuire sau discriminare.
Nu uita, la anchetele in domeniul hartuirii sau discriminarii, in postura de reclamat te prezinti ca sa te aperi, sa raspunzi acuzatiilor, sa iti dovedesti nevinovatia, fiind de cele mai multe ori condamnat inainte de audierile care au loc.
Nu trebuie sa treci cu vederea faptul ca, in general, acuzatiile de discriminare sau hartuire vor fi analizate cu foarte mult subiectivism, la acest moment in Romania neexistand suficient personal specializat in probleme de hartuire sau discriminare.
Ca nu avem suficient personal calificat in combaterea si sanctionarea discriminarii sau hartuirii este binecunoscut, dar renumita este si procedura desfasurata in fata Colegiului CNCD care, de multe ori este una cel putin ciudata, lipsita de reguli stricte care sa guverneze procesul de apreciere a cauzei supuse atentiei – de exemplu, intr-un dosar din anul 2009 Colegiul CNCD a luat in considerare depozitiile unor martori audiati telefonic.
Din pacate de nenumarate ori sanctionarea eronata a unor fapte inexistente de hartuire sau discriminare au un impact emotional in randul organizatiei, in randul salariatilor care, cunoscand situatia de fapt existenta, isi pierd increderea in institutiile abilitate, in capacitatea de a judeca si de a emite hotarari corecte. Poate acesta este unul dintre motivele pentru care CNCD nu apare niciodata in topul institutiilor in care romanii au incredere.